Corona har allvarliga effekter på KSK:s ekonomi
Coronaviruset påverkar nu samhällets ekonomi negativt på ett genomgripande sätt och idrottsrörelsen och KSK Handboll är inget undantag. Klubben arbetar just nu med att analysera de ekonomiska effekter Corona kommer ha på vår verksamhet. Redan innan Corona stod det klart att vi kommer göra ett stort underskott innevarande verksamhetsår. Coronaeffekterna gör nu att vi kommer få göra stora insatser för att få ned kostnaderna för kommande säsong. Vi har redan nu bestämt att inte genomföra vår cup för de minsta, Minileken i maj, vilket normalt är en viktig inkomstkälla för klubben. Vi kommer också vara tvungna att räkna med att det stöd som klubben kan få från näringsliv och från kommunen också kommer påverkas negativt eftersom Corona påverkar många företag på ett mycket negativt sätt. Vi vet att vi är många som värnar KSK och vår verksamhet och vi kommer behöva allas er hjälp under den här perioden. Dels får vi räkna med att vi kommer behöva höja våra avgifter för verksamheten men vi kommer också komma med olika andra initiativ för att öka intäkterna till klubben, som vi hoppas att vi får stöd för. Vi hoppas också på er förståelse för att vi behöver bromsa klubbens kostnader och kanske, under denna period, inte kan stötta verksamheten ekonomiskt på samma sätt som vi gjort hittills. När vi nu planerar så räknar vi med att de ekonomiska effekterna av Corona kommer bli stora och att dom kommer pågå mycket längre än själva pandemin. Vi har precis bestämt att vi pga smittorisken, inte kommer delta i årets upplaga av Järnvägen cup i Hallsberg. De intäkter som KSK-tian inbringar löpande genom sponsring från de företag som sponsrar tian, kommer i år gå till att täcka en del av det underskott som uppstått och kommer uppstå i verksamheten. Kommande år är planen självfallet att återgå till att använda intäkterna från KSK-tian till att möjliggöra för alla barn, oavsett ekonomiska förutsättningar, att delta i denna cup. Med alla de senaste årens fantastiska idrottsliga framgångar KSK haft och det större antalet aktiva kommer samtidigt med en stor utmaning i form av ökade kostnader och därmed krav på finansiering av verksamheten samt på att anpassa klubbens organisation. När det gäller organisationen så har vi haft ett starkt gensvar under 2019 från er vuxna i klubben, vilket var mycket glädjande. Arbetet med att många arbetar med lite var har varit framgångsrikt även om vi har ett par pusselbitar kvar innan vi är klara där. När det gäller ekonomin så har de idrottsliga framgångarna inneburit kontinuerligt stigande kostnader under de senaste åren. Fler spelare använder mer materiel. Vi har aldrig utbildat fler tränare än under de senaste 5 åren eftersom vi ansett det vara en nödvändig investering i verksamheten. Detta har gjort att utbildningskostnaderna varit höga. Förbunden tar betalt av klubbarna för allt från utbildningskvällar till riksläger och när vi har framgångsrika ungdomar så ökar dessa kostnader också markant. Vi har därför levt med modesta men återkommande underskott i verksamheten under de senaste åren. Klubbens strategi har varit att använda den medvind vi haft till att fortsätta investera i verksamheten och parallellt försöka hitta sätt att öka intäkterna för att växa i kostymen. KSK har haft en bra kassa och har därför kunnat göra detta. Men årets negativa resultat kommer bli större än tidigare och minska vår kassa på ett sätt som inte kan fortsätta. KSK vill inget hellre än att kunna fortsätta satsa på att bli ännu större och bättre men för att kunna göra det behöver vi hjälp av er medlemmar. Vi behöver hitta sponsorer av olika slag. Vi behöver hitta er som tycker att det är viktigt för samhället och kommunen att det finns en livskraftig och kvalitativ sysselsättning för våra ungdomar. Vi behöver er hjälp att hitta dom där företagen som kan tänka sig att stödja oss. Vi behöver dig som är beredd att sponsra med lite mer pengar för att kunna marknadsföra ditt företag på alla lagens matchkläder. Vi behöver er privatpersoner som inte är medlemmar längre för att era barn vuxit upp och slutat eller dig som har barnbarn i verksamheten. För er introducerar vi inom kort möjlighet att stötta KSK med ett stödmedlemskap. Vi kommer inom kort gå ut med en önskan att man stöttar klubben genom en swishinbetalning. Det finns mängder av sätt att stötta sin klubb i både stort och smått och inget bidrag är för litet. Men inget kommer lösa sig av sig själv utan vi måste tillsammans hjälpas åt att hitta en ekonomisk balans igen utan att det skadar verksamheten. Även om vi gör det kommer handboll vara en av de billigaste sporterna man kan ägna sig åt. Har du idéer på möjliga intäkter till klubben så hör omgående av dig till någon i styrelsen. Alla finns nedan med namn och telefonnummer och emailadress. Olika initiativ kommer att komma löpande under våren och hösten och vi hoppas på stor uppslutning kring dessa. Med handbollshälsningar Kungsängens SK styrelsen Michael Linde, michael.linde@ksk.se, Anders Melin, anders.melin@ksk.se Jennie Petersson, jennie.petersson@ksk.se, Robert Mattsson, robert.mattsson@ksk.se, Anki Sjöström, anki.sjostrom@ksk.se, Marcel Lundstad, marcel.lundstad@ksk.se Thomas Andersson, thomas.andersson@ksk.se
Kungsängen Handboll
31 mar 2020
0kommentarer
Segerintervju med herr-tränaren Robban Söderberg
I Coronatider där handbollen i likhet med de flesta andra aktiviteter i samhället, tagit paus passar vi på att få Herrtränaren Robban Söderbergs syn på herrlagets gångna säsong som ju slutade i serieseger och avancemang till division 1 igen. Vad tycker du varit viktigaste faktorerna bakom seriesegern, Robban? - Jag tycker vi har klarat av säsongen utan att gå i de farligaste fallgroparna. Med undantag för Cliff borta så har vi slagit eller tagit poäng mot de bästa lagen. Kan du ta poäng i de där "4-poängsmatcherna" så är mycket vunnet. Extra glad är jag över segern mot Brännan borta då Brännan toppat laget med gamla division 1-spelare. Men även matchen mot Lidingö när vi, pga skador och sjukdomar nästan inte hade fullt lag att ställa på benen. Vad var dina förväntningar när du gick in i säsongen? -Jag såg naturligtvis att den stora utmaningen var att vi hade så få spelare och jag var tveksam initialt. Samtidigt såg jag att de som fanns var mycket kompetenta och hade en stor erfarenhet från spel i högre serier. Men visst kändes det som en chansning när vi var på försäsongscup i Örebro och hade en enda avbytare med oss. Men killarna har över säsongen hållit sig friska och hela på det stora hela. En jobbig skada (i handen på Linus Selander) kom förhållandevis sent på säsongen, vilket ju var tur i oturen. När man vinner en serie så är det självfallet laget som vinner och laget som håller samman under en lång säsong för att inte tappa fokus men är det några spelare du ändå skulle vilja nämna speciellt? -Som du säger, man vinner inte om inte alla spelare tar sitt ansvar och spelar för laget och accepterar dom beslut som tas så låt oss börja med att säga att utan att dom här killarna gillat att träffas och spela handboll ihop och tagit den här utmaningen gemensamt så hade det inte fungerat. Att vinna en serie kräver att man inte tappar fokus någon gång under säsongen utan är väl förberedd inför varje match under de 8 månader serien pågår. Sen det finns alltid spelare som är viktiga av lite olika anledning i en grupp för att gruppen ska fungera bra. En spelare som vuxit under säsongen och bidragit mycket är Markus Kvarnefalk. Hans initiala insatser såg lite tveksamma ut men ju längre säsongen gått, desto bättre har han blivit. Jim Gavelfelt är också en sån där spelare man måste gilla. Han bidrar mycket till lagmoralen genom att alltid vara på träning och alltid ge allt. På det sättet blir han ett bra exempel för övriga. Jag är också väldigt nöjd med att ta Simon Andersson från höger 6, där han varit mycket framgångsrik och tom vunnit skytteligan i division 1 och gjort honom till mitt 9. På det sättet fick vi med en mycket spelskicklig spelare mycket mer i spelet, vilket varit viktigt under säsongen. Generellt vill jag också säga att det finns ett KSK-hjärta i hela den här gruppen, vilket jag tror är helt avgörande för att man ska kunna vinna en serie på det sätt vi gjort. Slutligen Robban, vad är din syn på hur man förhåller sig till sin handbollsträning under Coronatider? -Till att börja med ska man ha en väldig respekt för att vi är en sport med mycket närkontakt. Vi ska därför vara väldigt noga med att följa dom riktlinjer som kommer från myndigheterna. Vår sport har ju lite tur i oturen att serierna i de flesta fall blev färdigspelade och att en normal och nödvändig viloperiod ändå stod för dörren. Inom några veckor är det dock dags att börja aktivera sig som spelare och hur man gör det får avgöras av hur situationen utvecklas. Det finns dock utmärkta möjligheter att förbättra sin fysiska status med styrketräning och möjlighet för det är mycket goda att göra på olika sätt. I en sån här situation får man laga efter läge. Men en period av vila som vi är inne i nu är viktig för att undvika skador under kommande säsong.
Kungsängen Handboll
28 mar 2020
0kommentarer
Kompletterande information med anledning av coronaviruset
Nedan information gäller i tillägg till tidigare kommunicerad information. Uppdateringar sker löpande. 1. Svenska handbollsförbundet har nu beslutat att inget kvalspel kommer spelas. Rent praktiskt så innebär det att kvalstrecken i varje serie tas bort. De lag som direktnedflyttas respektive direktuppflyttas kommer flyttas ned respektive upp som planerat. De lag som skulle spelat kval spelar kvar i den serie dom spelat under innevarande säsong. I de serier som inte spelats klart så kommer man bedöma om något lag genom att vinna i kvarvarande matcher hade kunnat avancera. I dessa fall kommer laget att flyttas upp. Detta kan innebära att det blir fler lag i vissa serier under kommande säsong. Detta kommer justeras genom att man ändrar antal lag som flyttas ned under kommande säsong istället. Säsongen 21/22 ska serierna åter ha sina normala storlekar. 2. USM. Tidigare har information gått ut om att man ställer in USM under mars. Nu informerar förbundet att man ställer in USM för resten av denna säsong. Inget steg 4 eller steg 5 kommer spelas således. Nytt SM påbörjas planenligt nästa säsong. Alla duktiga KSK-lag som gått till steg 4 resp steg 5 kan vara mycket stolta över sina insatser. KSK, Styrelsen
Kungsängen Handboll
21 mar 2020
0kommentarer
Visa fler nyheter